6 redenen om met inbound marketing aan de slag te gaan

Inbound marketing is hot. Steeds meer bedrijven maken er gebruik van. Je kunt het inzetten voor meer verkeer en conversie en je betrokkenheid met je doelgroep vergroten. Maar wat houdt het in? En waarom zou je het gebruiken? Ik geef je zes redenen.

Wat is inbound marketing?

Mensen zijn op zoek naar informatie die voor hen waardevol en relevant is. Met inbound marketing speel je in op deze behoefte.

Je probeert nieuw publiek aan te trekken door middel van kwalitatieve content in de vorm van e-books, whitepapers, blogposts, nieuwsbrieven, infographics, video’s en meer. Potentiële bezoekers stuiten hier vervolgens op via zoekmachines of sociale media. Daarnaast is het vaak ook beschikbaar na een snelle download op een website. Of het kan via de e-mail worden verspreid.

Het is een totaal andere benadering ten opzichte van de gebruikelijke outbound marketing. Hierbij bestoken bedrijven het publiek met berichten waar ze niet altijd op zitten te wachten, zoals advertenties, televisie- en radioreclames.

Het is een hele inspanning om nieuw publiek naar de website te trekken en er zijn zowel voorstanders van inbound marketing als van outbound marketing. Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijven die beide vormen van marketing succesvol combineren.

Hoe dan ook, er is een verschuiving naar inbound marketing gaande. Waarom?

Zes redenen:

1. De kosten zijn laag
Inbound marketing is in de meeste gevallen veel goedkoper dan outbound marketing. Als de content eenmaal gecreëerd is, kan het snel verspreid worden onder verschillende doelgroepen zonder bijkomende kosten.

Huidige en potentiële klanten of leden spenderen tegenwoordig bovendien veel meer tijd op de computer, laptop, smartphone of tablet dan aan televisie kijken, radio luisteren en het lezen van kranten. Hierdoor is het efficiënter en goedkoper om de content via deze kanalen te verspreiden.

2. Top-of-mind awareness onder jouw doelgroep
Inbound marketing geeft bedrijven de mogelijkheid om in de gedachten van hun publiek te blijven, zonder dat dit op een dwingende, agressieve of onaangename manier is. Dit komt omdat de content zelf aantrekkelijk is en door de bezoekers wordt verwelkomd in plaats van genegeerd. Het is namelijk precies dat wat je doelgroep wilt lezen. Mits je jouw doelgroep goed kent en daarop in weet te spelen. En laat inbound marketing daar nu ook goed voor zijn…

3. Wie is mijn doelgroep?
Met inbound marketing vind je de juiste data over jouw doelgroep. Door middel van inbound marketing kun je snel en makkelijk interactie voeren met jouw community en belangrijke gegevens over deze mensen verzamelen. Zo kom je meer te weten over hun opinies, voorkeuren en verwachtingen. Deze waardevolle informatie kan worden gebruikt om de huidige en toekomstige campagnes te optimaliseren. Ook helpt het je om de community verder te segmenteren in ‘buyer persona’s’, zodat de juiste content naar de juiste mensen gaat.

4. De interne communicatie wordt verbeterd
Bedrijven moeten ervoor zorgen dat het uitvoerende, marketing- en salesteam op één lijn met elkaar zitten. Ze moeten goed kunnen samenwerken. Met inbound marketing is dit mogelijk doordat de organisaties inzicht krijgen in de route die bezoekers afleggen of ‘customer journey’. Je organisatie krijgt duidelijk te zien waar de potentiële klant binnenkomt en hoe deze uiteindelijk een officiële klant wordt.

5. Van relatie tot conversie
Inbound marketing is niet een eenmalige gebeurtenis. Mensen worden meestal niet na de eerste betrokkenheid of interactie met de organisatie een klant. Met inbound marketing bezorg je relevante, betekenisvolle en informatiegedreven content in een bepaalde tijdsperiode, wat kan leiden tot een relatie tussen de organisatie en de bezoeker, wat uiteindelijk leidt tot de gewenste conversie.

6. Inbound marketing zorgt voor grotere inkomsten
Uiteraard is het de bedoeling om inkomsten te genereren. Door het creëren van goede content, en dit te verspreiden op verschillende kanalen (zoals blogs, landingspagina’s enzovoort) kunnen organisaties meer verkeer op de website genereren en er voor zorgen dat er meer betrokkenheid is. Deze activiteiten zullen uiteindelijk leiden tot grotere inkomsten.

Door inbound marketing krijg je de mogelijkheid om de juiste gegevens van leads te verzamelen. Zodoende kan de betrokkenheid van deze mensen worden verhoogd, krijgen de inkomsten een boost, en zorg je ervoor dat iedereen binnen de organisatie op één lijn zit.

Vraag je niet langer af óf je inbound marketing moet gaan gebruiken – want dat moet je sowieso doen – maar vraag je af hoe je zo snel mogelijk de voordelen kunt exploiteren.

Lijkt je dit wat?

Bel mij op 0476 49 69 36, mail silke@commsi.be of laat hier gewoon een berichtje achter, dan contacteer ik je snel terug.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×