Hoe start je een shop op Instagram?

Instagram Shop is een enorme kans voor elk merk dat producten wil verkopen op Instagram. Met Instagram Shop kan je als handelaar een lijst samenstellen van producten die je te koop aanbiedt en die direct zichtbaar zijn via je Instagram-profiel. Klaar om een Instagram Shop op te zetten en de verkoop te stimuleren? Dit is alles wat je moet weten:

Wat is Instagram Shop?

Instagram Shop biedt bedrijven een manier om hun productcatalogus te laten zien en nieuwe klanten te bereiken op Instagram. Merken kunnen een lijst samenstellen van producten die ze kunnen shoppen en die direct toegankelijk zijn via de knop "Shop bekijken" op hun Instagram-profielpagina. 

Hoe zet je jouw Instagram Shop op?

Het opzetten van een Instagram Shop is eenvoudiger dan je zou denken. Hier is een stap-voor-stap handleiding om je op weg te helpen:

Stap #1: Controleer of je in aanmerking komt

Om met Instagram Shop te kunnen beginnen, moet je bedrijf aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je bedrijf is gevestigd in een ondersteunde markt

  • Je bedrijf heeft een geschikt product
  • Je bedrijf voldoet aan de handelaarsovereenkomst en het handelsbeleid van Instagram
  • Je bedrijf heeft een websitedomein waarop je van plan bent te verkopen

Stap #2: Converteer naar een Business of Creator Account

Voordat je een Instagram Shop kunt opzetten, moet je eerst overschakelen naar een Business-account. 

Zodra je een Business-account hebt, kun je relevante bedrijfsinformatie toevoegen, zoals openingstijden, bedrijfsadres, telefoonnummer en een link naar je website.

Stap #3: Maak verbinding met een Facebook-pagina

Volg nu deze stappen om je Instagram-bedrijfsaccount te koppelen aan een Facebook-pagina:

  • Ga naar het Instagram profiel van je bedrijf

  • Selecteer "Profiel bewerken".
  • Selecteer onder het gedeelte "Openbare bedrijfsinformatie" "Pagina"
  • Kies een Facebookpagina uit je Pagina's die je wilt koppelen.
  • Als je geen Facebook-pagina hebt, selecteer je "Een nieuwe Facebook-pagina maken".

OPMERKING: Een Facebook-pagina-shop is niet vereist, alleen een Facebook-pagina.

Stap #4: Upload jouw productcatalogus

Instagram Shop vereist dat je een productcatalogus hebt, dat is een lijst van al jouw producten, inventaris en beschrijvingen. 

Er zijn twee manieren om een productcatalogus aan je Instagram-bedrijfsaccount te koppelen:

  1. Catalogus Manager (De "doe het zelf" methode te vinden binnen Facebook Business Manager)
  2. E-commerce Platform Partner (Een integratie via een van onze gecertificeerde e-commerce platformpartners, zoals Shopify of BigCommerce)

Stap #5: Account Review

Zodra je een productcatalogus aan je Instagram hebt gekoppeld, moet je je account ter beoordeling indienen door de volgende stappen te volgen: 

  • Ga naar het Instagram-profiel van je bedrijf en tik op het menupictogram

  • Selecteer "Instellingen".

  • Aanmelden voor winkelen

  • Volg de stappen om jouw account ter beoordeling in te dienen.

  • Ga op elk moment naar "Winkelen" in je "Instellingen" om je status te controleren.

OPMERKING: Accountbeoordelingen nemen doorgaans een paar dagen in beslag, maar kunnen soms langer duren.

Sommige bedrijven kunnen bericht krijgen dat aanvullende informatie nodig is om het eigendom van je websitedomein aan te tonen. Als je deze melding ontvangt, volg dan deze stappen om een domeinverificatieproces te voltooien en je account ter beoordeling voor te leggen.

Stap #6: Zet Winkelen Aan

Zodra je account is goedgekeurd, kun je de winkelfuncties inschakelen. 

  • Ga naar het Instagram-profiel van je bedrijf en tik op het menupictogram.

  • Selecteer "Instellingen".
  • Tik op "Bedrijf" en vervolgens op "Winkelen".
  • Selecteer de "productcatalogus" die je aan je account wilt koppelen.
  • Selecteer "Gereed".

OPMERKING: Als je Winkelen niet in jouw instellingen ziet, wordt jouw account waarschijnlijk nog beoordeeld of is deze nog niet goedgekeurd voor Instagram Winkelen.

Je Instagram Shop verschijnt automatisch op je Instagram-profielpagina. 

Hoe verkopen op je gloednieuwe Instagram Shop?

Zodra je Instagram Shop hebt ingesteld, verschijnt er een nieuwe knop "Shop bekijken" op de Instagram-profielpagina van je bedrijf. 

Vanaf hier kunnen bezoekers door je producten bladeren, op meer informatie tikken en winkelen. 

Je kunt ook beginnen met het taggen van producten in je feed posts, Instagram Stories, IGTV-video's, Reels, Guides en Live-uitzendingen - waardoor er een hoop nieuwe e-commerce mogelijkheden ontstaan! Bovendien kunnen bedrijven met een Instagram Shop een "swipe up" link toevoegen die kijkers naar hun shop leidt - zelfs als ze nog geen 10K volgers hebben.

Het opzetten van een Instagram Shop is een goede eerste stap als het gaat om het maken van verkopen voor je bedrijf op Instagram. MAAR:

Het opzetten van een Instagram Shop is echter geen gegarandeerd ticket naar succes - je moet ook nadenken over je contentstrategie

Klaar om je Instagram-shop een boost te geven? 

Lijkt je dit wat?

Bel mij op 0476 49 69 36, mail silke@commsi.be of laat hier gewoon een berichtje achter, dan contacteer ik je snel terug.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×